Οι μεγάλοι Έλληνες εφοπλιστές γίνονται μεγαλύτεροι ενώ οι στόλοι τους
απαρτίζονται πλέον από νεότερα ποντοπόρα πλοία. Σαράντα ελληνικές
ναυτιλιακές επιχειρήσεις με στόλο άνω των 25 πλοίων η κάθε μία ελέγχουν
πλέον το 55% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου. Αυτό
είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς περιόδου συγκέντρωσης του κλάδου που
έρχεται ως απότοκο της μεγαλύτερης κρίσης στις ναυλαγορές των τελευταίων
δεκαετιών αλλά και του μαζικού επενδυτικού προγράμματος των Ελλήνων
πλοιοκτητών για τον μοντερνισμό του στόλου με μεγαλύτερα και καλύτερα
πλοία. Έτσι 22 ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις συγχωνεύτηκαν ή
έκλεισαν φέτος διαμορφώνοντας τον συνολικό αριθμό των εν Ελλάδι ομίλων
στις 668 από 690 το προηγούμενο έτος.
Τα στοιχεία αυτά, που περιλαμβάνουν τα δεδομένα εως και τον Αύγουστο του 2014, προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, που προσμετρά μεγέθη όπως αυτά αλλά και οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις. Από το 2011 εως το 2014 οι μεγαλες ναυτιλιακές με το στόλους άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν σε 40 από 34. Οι πέντε εξ’ αυτών ξεπέρασαν το όριο των 25 πλοίων κατά το τελευταίο έτος. Στο ίδιο διάστημα όμως ο συνολικός αριθμός των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλία μειώθηκε κατά 94. Σε ηλικία τα πλοία που είναι άνω των 20 ετών μειώθηκαν κατά 46 και από το 2011 εως σήμερα ο στόλος των παλαιότερων αυτών ποντοπόρων υποχώρησε από 411 ποντοπόρα στα 266.
Οι μικρότερες επιχειρήσεις, αυτές που ελέγχουν ένα ή δύο πλοία συνεχίζουν να εξαφανίζονται. Από το 2011 εως σήμερα εχουν μειωθεί στις 274 από 350. Tο μεγαλύτερο πλήθος μεταξύ των ελληνόκτητων ναυτιλιακών ομίλων εχουν εκείνες που ο στόλος τους αριθμεί μεταξύ 3 και 4 πλοία, καθώς ανέρχονται συνολικά στις 166. Μεγάλο όμως είναι και το πλήθος των ομίλων με στόλους από 16 εως 24 πλοία καθώς ανέρχεται στις 26 ναυτιλιακές. Αθροιστικά, το σύνολο του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά σε χωρητικότητα και έχει πλέον πολύ χαμηλότερο μέσο όρο ηλικίας.
«Παρά τις δύσκολες συνθήκες στις ναυλαγορές και την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης κατά τα τελευταία 6 έτη, ο ελληνικός εφοπλισμός έχει αξιοποιήσει σημαντικές ευκαιρίες που αναδύθηκαν στην αγορά και έχει επιδείξει ισχυρή δέσμευση στις προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας» σημειώνει ο επικεφαλής της Petrofin, Ted Petropoulos.
Οι παραπάνω ανακατατάξεις συμπίπτουν με την γιγάντωση του ελληνικού εφοπλισμού και την επάνοδο του στην κορυφή της ποντοπόρου παγκοσμίως. Ειδικότερα η ελληνόκτητη ναυτιλία εκθρόνισε την Ιαπωνία ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα του κόσμου σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, και περίελθε έτσι στην κορυφή της λίστας του 2014 προσπερνώντας την Ιαπωνία. Η ελληνική πλοιοκτησία εμφανίζει σήμερα συνολική χωρητικότητα (Gross Tonnage) 164 εκατομμυρίων GT και 4.894 ποντοπόρα έναντι 159,4 εκατ. GT και 8.537, προφανώς μικρότερων, πλοίων της Ιαπωνίας ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με 6.427 πλοία ολικής χωρητικότητας 116,7 εκατ. GT και τέταρτη η Γερμανία.
Τα στοιχεία αυτά, που περιλαμβάνουν τα δεδομένα εως και τον Αύγουστο του 2014, προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, που προσμετρά μεγέθη όπως αυτά αλλά και οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις. Από το 2011 εως το 2014 οι μεγαλες ναυτιλιακές με το στόλους άνω των 25 πλοίων αυξήθηκαν σε 40 από 34. Οι πέντε εξ’ αυτών ξεπέρασαν το όριο των 25 πλοίων κατά το τελευταίο έτος. Στο ίδιο διάστημα όμως ο συνολικός αριθμός των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στην ναυτιλία μειώθηκε κατά 94. Σε ηλικία τα πλοία που είναι άνω των 20 ετών μειώθηκαν κατά 46 και από το 2011 εως σήμερα ο στόλος των παλαιότερων αυτών ποντοπόρων υποχώρησε από 411 ποντοπόρα στα 266.
Οι μικρότερες επιχειρήσεις, αυτές που ελέγχουν ένα ή δύο πλοία συνεχίζουν να εξαφανίζονται. Από το 2011 εως σήμερα εχουν μειωθεί στις 274 από 350. Tο μεγαλύτερο πλήθος μεταξύ των ελληνόκτητων ναυτιλιακών ομίλων εχουν εκείνες που ο στόλος τους αριθμεί μεταξύ 3 και 4 πλοία, καθώς ανέρχονται συνολικά στις 166. Μεγάλο όμως είναι και το πλήθος των ομίλων με στόλους από 16 εως 24 πλοία καθώς ανέρχεται στις 26 ναυτιλιακές. Αθροιστικά, το σύνολο του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά σε χωρητικότητα και έχει πλέον πολύ χαμηλότερο μέσο όρο ηλικίας.
«Παρά τις δύσκολες συνθήκες στις ναυλαγορές και την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης κατά τα τελευταία 6 έτη, ο ελληνικός εφοπλισμός έχει αξιοποιήσει σημαντικές ευκαιρίες που αναδύθηκαν στην αγορά και έχει επιδείξει ισχυρή δέσμευση στις προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας» σημειώνει ο επικεφαλής της Petrofin, Ted Petropoulos.
Οι παραπάνω ανακατατάξεις συμπίπτουν με την γιγάντωση του ελληνικού εφοπλισμού και την επάνοδο του στην κορυφή της ποντοπόρου παγκοσμίως. Ειδικότερα η ελληνόκτητη ναυτιλία εκθρόνισε την Ιαπωνία ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα του κόσμου σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, και περίελθε έτσι στην κορυφή της λίστας του 2014 προσπερνώντας την Ιαπωνία. Η ελληνική πλοιοκτησία εμφανίζει σήμερα συνολική χωρητικότητα (Gross Tonnage) 164 εκατομμυρίων GT και 4.894 ποντοπόρα έναντι 159,4 εκατ. GT και 8.537, προφανώς μικρότερων, πλοίων της Ιαπωνίας ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με 6.427 πλοία ολικής χωρητικότητας 116,7 εκατ. GT και τέταρτη η Γερμανία.
capital.gr, 17/9/2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου