10.2.15

Πρόταση 10 σημείων Γ. Βαρουφάκη για το Eurogroup

Με ένα εναλλακτικό σχέδιο -να μην διαρκέσει η παράταση έως την 1η Ιουνίου, που είναι το επίσημο ελληνικό αίτημα, αλλά έως την 1η Σεπτεμβρίου- πορεύεται, σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ, η κυβέρνηση προς το πρώτο μεγάλο διαπραγματευτικό crash test της Τετάρτης.

Το σχέδιο στηρίζεται, σύμφωνα με πηγές, και σε επιστολή Juncker η οποία είναι όπως λένε δείγμα καλής διάθεσης από την άλλη πλευρά. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι το πρόγραμμα προβλέπει συζήτηση την Τετάρτη και οριστικοποίηση του σχεδίου, εφόσον συμφωνούν και τα υπόλοιπα κράτη, στο Eurogroup της 16ης Φεβρουαρίου.

Ωστόσο όπως μεταδίδει ανταπόκριση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κληθείς σήμερα στις Βρυξέλλες να σχολιάσει τα περί επιστολής Juncker προς την Αθήνα, δήλωσε ότι δεν γνωρίζει τίποτα σε σχέση με την ύπαρξη ανάλογης επιστολής. Επισήμανε δε εκ νέου ότι οι διαβουλεύσεις της Επιτροπής τόσο με την ελληνική πλευρά όσο και με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη είναι συνεχής και ότι προς το παρόν δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία.

Ερωτηθείς ο κ. Δραγασάκης για τις επαφές με τον Juncker και τις φήμες περί εγγράφου δηλώνει ότι διεξάγονται άτυπες συζητήσεις σε πολλά επίπεδα χωρίς να υπάρχει κάτι δεσμευτικό και γι αυτό το λόγο δεν υπάρχει και κάτι ανακοινώσιμο.

Εντωμεταξύ πηγές του ΥΠΟΙΚ για το ίδιο θέμα κάνουν λόγο για τεχνικό κείμενο κύκλων του Juncker που συζητήθηκε και με τον κ. Βίζερ την Κυριακή.

Όσο για το σενάριο διευρυμένου μεταβατικού σχεδίου περιλαμβάνει και αίτημα για καταβολή μέρους από τα 7,2 δισ. ευρώ με τα οποία συνδέεται η παρούσα αξιολόγηση.

Στις Βρυξέλλες σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ θα παρουσιαστούν δέκα μεταρρυθμίσεις-έκπληξη με στόχο να αναστραφεί το κλίμα το οποίο όμως αναμένεται δύσκολο. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι θα ετοιμάζεται ένα κείμενο ελληνικών προτάσεων που θα μοιάζει σαν να κατατέθηκε από δικηγόρο της Wall Street περιλαμβάνοντας όμως και μεταρρυθμίσεις.

Οι κύκλοι καταγράφουν τις "κόκκινες" γραμμές που περιλαμβάνουν τη διοχέτευση των 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ για την εξυγίανση των κόκκινων δανείων. Μιλούν για τα τρία αιτήματα της μεταβατικής περιόδου αλλά και για πράσινο φως της επένδυσης στον ΟΛΠ. Αιχμές αφήνονται για πολιτικά κίνητρα στις αποφάσεις της ΕΚΤ.

Όπως ανέφεραν κύκλοι του ΥΠΟΙΚ η ρήξη δεν θα γίνει από εμάς. Θα είμαστε απολύτως λογικοί. Θα προσέλθουμε στο διάλογο με απολύτως λογικά επιχειρήματα. "Θα τους βομβαρδίσουμε με λελογισμένες μετριοπαθείς θέσεις. Θέλουμε συμφωνία δεν θέλουμε ρήξη".

Σημειώνουν επίσης ότι η διαπραγμάτευση συνεχίζεται έως ότου υπάρχει σταδιακή προσέγγιση, συμπληρώνοντας ότι κάθε μέρα προχώρα όπως αναμενόταν.

Σύμφωνα με το Dow Jones Newswires που επικαλείται δηλώσεις υψηλόβαθμου αξιωματούχου του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών, η έξοδος της Ελλάδας από την ευρωζώνη μπορεί να συμβεί μόνο από ατύχημα, και είναι απίθανο.

«Δεν πιστεύω ότι η Lagarde, ο Juncker και η Merkel θα αφήσουν να συμβεί αυτό», δήλωσε ο αξιωματούχος του ελληνικού υπουργείου, αφού τόνισε πως πρόκειται για ένα σενάριο που θα μπορούσε να συμβεί μόνο από ατύχημα.

Κόκκινες γραμμές

Αναλυτικά, όπως αναφέρουν κύκλοι του ΥΠΟΙΚ, τα 11 δισ. ευρώ του ΤΧΣ θα οδεύσουν για την εξυγίανση των "κόκκινων δανείων" ώστε να πάρουν μπρος οι τράπεζες και η αγορά.

Επισημαίνουν ότι το παραπάνω αίτημα αποτελεί μία από τις "κόκκινες γραμμές" της κυβέρνησης για τη μεταβατική περίοδο-γέφυρα και την οποία προσδιορίζουν στο σχέδιο Α τουλάχιστον έως την 1η Ιουνίου και στο σχέδιο Β έως την 1η Σεπτεμβρίου. Στο σχέδιο Β ζητούν και μέρος από τα 7,2 δισ. ευρώ της αξιολόγησης που έχουν μείνει στη μέση. Προσθέτουν στις κόκκινες γραμμές και:

-Παρεμβάσεις στο ζήτημα του χρέους μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν και σε σχήμα swaps με εφαρμογή από 1η Σεπτεμβρίου. «Αν μας ζητήσουν να μείνουμε σε αυτό το πλαίσιο του χρέους χωρίς παρεμβάσεις θα ήταν να ρίχνουμε λάδι στην φωτιά» αναφέρουν κύκλοι ΥΠΟΙΚ. 

-Την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης

-Πρωτογενές πλεόνασμα χαμηλότερο, κάνοντας λόγο για στόχο στο 1,5% του ΑΕΠ ίσο με αυτό του 2014

-Επενδυτικό πρόγραμμα αναφερόμενοι και σε ρευστόστητα μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που θα διοχετεύεται κατευθείαν στην αγορά χωρίς ενδιάμεση παρέμβαση κράτους.

Δέκα μεταρρυθμίσεις

Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρθηκαν σε δέκα πρόσθετες παρεμβάσεις-διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έκπληξη που θα στηρίξουν την πρόταση στην οποία αναφέρθηκε και ο Γ. Βαρουφάκης από τη Βουλή: να παγώσει-ακυρωθεί το 30% των μεταρρυθμίσεων. Ανέφεραν ότι η διαπραγμάτευση προχωρά όπως περιμέναμε χωρίς θεαματικές κινήσεις αφήνοντας παράθυρο για συμφωνία αλλά καθιστώντας και σαφές ότι οι κόκκινες γραμμές θα παραμείνουν.

Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρθηκαν στη διαπραγμάτευση λέγοντας πως υπάρχουν κόκκινες γραμμές στη λιτότητα και στην αυτοτροφοδοτούμενη κρίση γραμμές από τις οποίες η Ελλάδα δεν θα κάνει πίσω.

Οι πέντε, από τις δέκα μεταρρυθμίσεις του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα αναφέρονται στην έκθεση (Going for Growth 2015) που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο οργανισμός. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τους κύκλους του ΥΠΟΙΚ, ο ΟΟΣΑ στηρίζει την κυβέρνηση για τη σύνταξη του νέου πακέτου μεταρρυθμίσεων που δεν θα έχουν καμία σχέση όπως είπαν με το tool kit του ΟΟΣΑ, το οποίο κρίνεται όπως είπαν και από τον ίδιο τον A. Gurria ως μη ικανοποιητικό.

Άλλωστε για τον ίδιο λόγο έρχεται αύριο το βράδυ ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ Angel Gurria όπου και θα γευματίσει με τον ΥΠΟΙΚ Γ. Βαρουφάκη και  την επόμενη μέρα θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών στην αγορά εργασίας και του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας για να αντιμετωπισθούν οι συνέπειες της κρίσης στην ανεργία και οι κοινωνικές επιπτώσεις της, η περαιτέρω κατάργηση των εμποδίων στον ανταγωνισμό, η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, η αύξηση της αποτελεσματικότητας του φορολογικού συστήματος και η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης είναι οι βασικές συστάσεις μεταρρυθμίσεων που απευθύνει στην Ελλάδα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), με έκθεση που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα (Going for Growth 2015).

Ειδικότερα, οι προτεραιότητες που καταγράφει η έκθεση του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα είναι οι ακόλουθες:

«Αυξήστε την αποτελεσματικότητα των ενεργών πολιτικών στην αγορά εργασίας και του δικτύου κοινωνικής ασφάλειας». Καλά σχεδιασμένες πολιτικές για την αγορά εργασίας και η έγκαιρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων όσον αφορά την κοινωνική πρόνοια είναι αναγκαίες για τη μείωση της μακροχρόνιας ανεργίας. Πιο συγκεκριμένα, προτείνεται η ενίσχυση των ενεργητικών προγραμμάτων και η αξιολόγησή τους, η ταχεία αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ, η έγκαιρη εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος για το κατώτατο εισόδημα και, αντλώντας τα αναγκαία διδάγματα, η καθιέρωση ενός πλήρους κλίμακας προγράμματος εγγυημένου ελάχιστου εισοδήματος.

«Μειώστε τα θεσμοθετημένα εμπόδια στον ανταγωνισμό». Τα γραφειοκρατικά βάρη που παραμένουν στη λειτουργία των επιχειρήσεων και ο ασθενής ανταγωνισμός εμποδίζουν την παραγωγικότητα και τις επενδύσεις, σημειώνει ο ΟΟΣΑ. Συνιστά συγκεκριμένα την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και τη μείωση των διοικητικών βαρών στις εξαγωγές, τον συντονισμό και την υλοποίηση του νόμου που ανοίγει τα κλειστά επαγγέλματα και την ταχεία υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

«Βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος». Η αναποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος επηρεάζει αρνητικά τα αποτελέσματα της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και συνεπώς τη συσσώρευση ανθρώπινου κεφαλαίου και την παραγωγικότητα, σημειώνει ο ΟΟΣΑ. Και προτείνει την ταχεία πρόοδο όσον αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των καθηγητών, να γίνουν πιο αυτόνομα και υπεύθυνα τα σχολεία, την εφαρμογή των νόμων του 2012 και την ολοκλήρωση της προγραμματισμένης εξωτερικής αξιολόγησης των ανώτατων ιδρυμάτων.

«Αυξήστε την αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης». Συνιστάται ιδιαίτερα να υπάρξει ταχεία κίνηση προς ένα σύστημα αξιολόγησης των επιδόσεων του προσωπικού που θα βασίζεται σε σαφείς ατομικούς στόχους και η περαιτέρω ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

«Αυξήστε την αποδοτικότητα του φορολογικού συστήματος». Συνιστάται ειδικότερα η αύξηση της αποδοτικότητας του φοροεισπρακτικού συστήματος και η βελτίωση της αποδοτικότητας των ελέγχων.

Αιχμές κατά ΕΚΤ 

Οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου έκαναν αναφορά στη θέση της ΕΚΤ και είπαν ότι η απόφασή για άρση άμεσης πρόσβασης σε ρευστότητα από την 11 Φεβρουαρίου αποτελεί πολωτική παρέμβαση με στόχο το σφίξιμο της μέγγενης. Είπαν επίσης ότι η ηγεσία του υπουργείου ήταν γνώστης της απόφασης από το πρωί της ίδιας ημέρας πριν τη συνάντηση Βαρουφάκη-Draghi.

Ιδιωτικοποιήσεις

Ανέφεραν για το θέμα του ΟΛΠ ότι έχει δοθεί το πράσινο φως να προχωρήσει η επένδυση ενώ γενικότερα για τις αποκρατικοποιήσεις αναφέρθηκε ότι δεν αλλάζει ότι έχει κλείσει αλλά και ότι είναι σε εξέλιξη ελέγχεται κι ότι εγκριθεί προχωράει. Σημείωσαν ότι το ταξίδι του ΥΠΟΙΚ στο Λονδίνο είχε στόχο να καταπραΰνει τα πνεύματα και να στηρίξει το Χ.Α.

Τρία αιτήματα για την περίοδο – γέφυρα

Κύκλοι του ΥΠΟΙΚ αναφέρουν ότι για την περίοδο γέφυρα, η Ελλάδα ζητά:

Πρώτον το 1,9 δισ. ευρώ κερδών ομολόγων που διακρατά η ΕΚΤ, μάλιστα όπως λένε, αν δεν μας εμπιστεύεστε δώστε το ποσό στο ΔΝΤ.

Δεύτερον 8 δισ. ευρώ επιπλέον δικαίωμα έκδοσης εντόκων «ώστε να υπάρχει εμπιστοσύνη των αγορών» θεωρώντας ότι το όριο των 15 δισ. είναι αυθαίρετο και

Τρίτον πολιτική ευελιξία στο ύψος της χρηματοδότησης μέσω του ELA.

Δύο λόγοι για παράταση έως τέλος Μαΐου

Σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ ο χρόνος βάση του οποίου ζήτησε παράταση επιλέχτηκε βάσει δύο παραγόντων και είναι στρατηγικός. Τον Ιούνιο λήγουν 6,7 δισ. ευρώ ομόλογα της ΕΚΤ τα οποία πρέπει να πληρωθούν αλλά και έως τότε διενεργούνται εκλογές σε Ισπανία και Φινλανδία οι οποίες ενδεχομένως να περιπλέξουν την κατάσταση. Στο σχέδιο Β ζητείται και το ποσό της δόσης που εκκρεμεί, ενώ για την περίοδο του νέου προγράμματος από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά η Ελλάδα δεν θέλει άλλα δάνεια. ΠΡος το παρόν αυτό που ζητά ουσιαστικά είναι μόνο χρόνο ούτως ώστε να μπορεί από τις 25/2 να καταθέσει τέσσερα κεφάλαια προτάσεων για τις μεταρρυθμίσεις, την ανθρωπιστική κρίση, τις επενδύσεις και το χρέος.


capital.gr, 09/02/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια: